Pragovka Gallery
Menu

Ačkoliv koncepce této výstavy vychází z jednoduchého klíče – výběru nového a starého díla od každého autora či autorky – pro její vznik bylo zásadní pozorování změn, které přineslo stěhování do čerstvě zrekonstruovaných prostor. Právě nutnost přestěhovat svůj ateliér byla jedním z opakujících se témat rozhovorů se všemi, kdo dnes tvoří umělecký příběh Pragovky. Pro všechny to znamená změnu podmínek, v nichž jejich umění vzniká.

Opakovaně jsem se ve svých myšlenkách vracela k úvaze, kolik umění asi zaniklo během stěhování napříč dějinami. Na mysli mi vytanul dobrodružný životní příběh umělce a zakladatele hnutí dada, Raoula Hausmanna. Během válečných let v důsledku opakovaných změn bydliště přišel o většinu svých děl. Reálně tak hrozilo, že předválečné dada a jeho umění zůstanou navždy zapomenuty. Raoul Hausmann však dokázal nemožné – prostřednictvím korespondence a intenzivní publikační činnosti napnul všechny své síly, aby si svět dadaistické hnutí jednou provždy zapamatoval, a to i v situaci, kdy velká část hmotných děl této první avantgardy byla ztracena, zničena nebo někde zapomenuta ve válečném šílenství.

V jeho korespondenci se zástupci a zástupkyněmi druhé vlny avantgardy (mnozí z nich pocházeli z Československa) se často řeší podmínky umění – od pragmatických úvah o tom, jak výše nájmů ovlivňuje možnosti tvorby nebo kdo kopíruje koho, až po filosofické otázky hledající způsoby, jak zajistit umění nadčasovost.

Součástí naší výstavy jsou i otázky, které Hausmannovi zaslalo československé umělecké společenství sdružované kolem pražské kavárny Globus dne 16. července roku 1958. Tyto otázky byly po autorově smrti nalezeny v jeho pozůstalosti, uložené v obálce s nápisem: „vyřídit tento týden“.

Možná právě nyní nastal ten správný okamžik na jejich zodpovězení.

1. Kolik věcí jste vymysleli za chůze, ve spánku nebo například při poslouchání cizích rozhovorů v davu? Jak vznikají vaše nápady?

2. Jaký vztah máte ke svému novému dílu? Láska, nejistota, okamžité přijetí?

3. Co děláte s uměním, které se Vám nepodaří? Zničíte je, přetvoříte v nové nebo jsou to mrtvoly uložené v útrobách ateliéru?

4. Vidíte i po letech ve svých starých dílech nové významy?

5. Lze dobře prodat špatné umění? Nebo existují jen tu a tam špatní prodavači a umění je vlastně vždy dobré?

6. Je pro Vaše vnímání díla důležitý názor druhých lidí?

7. Máte místo, kde si můžete odpočinout od svého umění, nebo si od umění nepotřebujete nikdy odpočinout?

8. Ruší Vás sousedé, když tvoříte? Je těžké nalézt prostor na koncentraci?

9. Stárnete zdravěji Vy nebo vaše tvorba?

10. Je pro vás lenost nedostupným luxusem, nebo považujete zahálku za důležitou součást uměleckého procesu?

11. Udržujete v ateliéru produktivní nepořádek, nebo je pro vás naopak zásadní mít vše systematicky uklizeno?

12. V jakou denní, nebo noční dobu tvoříte? Jinými slovy: popište svůj pracovní režim.

13. Měli jste vždy pro svoji tvorbu podporu ze strany rodiny? Nebo naopak nikdy nerozuměla tomu, co vlastně děláte?

14. Nejdivnější místo, kde jste se za svůj život na probudili.

15. Ukradli jste někdy někomu nějaký nápad?

16. Ukradl vám někdy někdo nějaký nápad?

17. Z čeho máte v životě skutečně strach?

18. Jak často se ještě dokážete zamilovat?

19. Popište neznámému cizinci cestu, jak se dostat do vašeho ateliéru.

20. Jaké je vaše nejstarší dílo, na které si pamatujete?

21. Stýská se Vám někdy po umění, které jste prodali?

22. Stárne se lépe lidem, nebo umění?

23. Bojíte se o osud svého uměleckého odkazu?

24. Zachránilo vás někdy vaše umění před zešílením?

25. Jak byste popsali svoji uměleckou image květině? A s jakou květinou jste ochotní se bavit?

26. Máte potřebu svoje díla obhajovat před jejich diváky, nebo o svém umění neradi mluvíte?

27. Jaké podmínky potřebujete k tomu, abyste mohli začít tvořit?

28. Za co se stydíte?

29. Za co se naopak dokážete pochválit?

30. Máte problémy s disciplínou při tvorbě?

31. Jak dlouho jste ve svém životě vydrželi netvořit žádné umění?

32. Jak nejdéle jste naopak dokázali tvořit bez přestávky?

33. Svěřujete své pochybnosti o sobě raději rostlinám, zvířatům nebo lidem? (osobně známe několik akvarijních rybiček s podrobnou znalostí dějin umění)

34. Diskutujete se svým uměním? Je vám partnerem k samomluvě?

35. Zničili jste někdy záměrně svoje dílo a pokud ano, tak proč?

36. Jak byste definovali svůj pocit z toho, že můžete umělecky tvořit?

37. Na co byste se zeptali sami sebe, kdyby to měla být poslední otázka?